Selamat Datang ke blog Arena of Jokeo Jeonsalo. Sila berikan komen anda. Sudi-sudilah menjadi followers blog Jokeonsalo. Jangan lupa tinggalkan jejak anda di ruangan chatbox. Layari facebook fanpage Jokeonsalo di www.facebook.com/jokeonsalo dan twitter @jokeonsalo. Semoga anda terhibur dengan blog ini. Jangan malu jangan serik untuk singgah ke blog ini lagi. Terima Kasih.

This Arena Soldiers

Tuesday 3 April 2012

Apabila Nama dipermainkan kerana Sambutan "April Fool" !

“Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” [HR Abu Daud, at-Tirmizi, dan an-Nasai’e]


Nampaknya isu nama sebenar pelakon terkenal kelahiran Singapura, Aaron Aziz terus menjadi bahan lawak dan seterusnya menghangatkan industri hiburan tanah air sejak akhir-akhir ini.

Segalanya bermula apabila salinan kad pengenalan pelakon tersebut yang ‘kononnya’ tulin disebarkan di dalam internet.

Dalam ‘kad pengenalan’ itu nama sebenar Aaron dikatakan Mat Haron Mustapha Bin Mat Aziz Mat Mustapha.

Apalagi kecohlah jadinya sehingga isterinya, Diyana terpaksa memberikan penjelasan seperti yang diminta portal Murai baru-baru ini.


“Apa yang saya boleh pastikan, dakwaan tersebut adalah palsu semata-mata. Nama sebenar Aaron ialah Aaron Mustapha bin Aziz dan bukannya Mat Haron Mustapha Bin Mat Aziz Mat Mustapha seperti yang didakwa dan seperti yang tertulis dalam kad pengenalan berkenaan.

“Saya juga baru mengetahui berkenaan hal ini melalui Twitter dan belum berkesempatan bercerita kepada Aaron kerana dia masih berehat kerana demam.

“Jika anda tidak percaya atau menganggap saya mahu menyembunyikan hal sebenar, anda boleh bertanyakan mana-mana produksi yang pernah Aaron bekerja untuk mendapatkan kepastian nama sebenar Aaron daripada pasport miliknya,” jelas Diyana.

Diana juga berkata, kejadian ini adalah sekadar perkara yang mahu diada-adakan.

Dia juga berkata, mungkin ada individu yang kurang senang atau juga tiada kerja selain mengada-adakan berita-berita seperti ini.

Bagi Jokeonsalo, tak kisahlah apapun nama sebenar artis itu…Aaron ke, Haron ke, Toron ke…kita tak bolehlah nak ‘menghanjingkan’ namanya kerana ia boleh mendatangkan keaiban pada individu itu. Tak kiralah dia artis ke, VIP atau pencacai sekalipun.

Yang mesti kita lihat adalah bakatnya, nama ‘mungkin’ memainkan peranan tetapi janganlah sampai hendak menjatuhkan maruahnya sampai begitu sekali.

Jokeonsalo difahamkan tindakan individu itu hanyalah bertujuan bergurau sempena April Fool, namun apa pun alasan, ia tidak wajar dilakukan.


Menurut sumber daripada Ustaz Azhar Idrus berkata "Haram bagi umat Islam menyambut April Fool" di laman Twitter beliau.
Sumber lanjut boleh dapatkan di UstazAzhar.Net - Fatwa Hukum Menyambut April Fool

Semoga perkara ini boleh menjadikan pengajaran kepada kita semua.
Jangan sesekali mempermainkan nama seseorang, kerana nama itu telah ditulis oleh Allah dan dicatatkan oleh Malaikat sejak umur kita berusia 4 bulan di dalam kandungan ibu, selain mencatatkan juga jodoh untuk kita semua.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Sponsored by Nuffnang