Selamat Datang ke blog Arena of Jokeo Jeonsalo. Sila berikan komen anda. Sudi-sudilah menjadi followers blog Jokeonsalo. Jangan lupa tinggalkan jejak anda di ruangan chatbox. Layari facebook fanpage Jokeonsalo di www.facebook.com/jokeonsalo dan twitter @jokeonsalo. Semoga anda terhibur dengan blog ini. Jangan malu jangan serik untuk singgah ke blog ini lagi. Terima Kasih.

This Arena Soldiers

Tuesday, 31 January 2012

Sempurnakan Hari Mu ~


Hallo readers ~

Today Jokeonsalo just want to share the days are history for each people on earth .. Actually, I do not like some people who is easily succumb before the end of a matter being a person is doing .. Why not they trying to end things it! Is not every thing, problems, or whatever there is a way for the solution! Why should we give it? Before attempting, LOST or WIN, FAIL or SUCCEED, PERISHED or PERFECT, PROUD or DISAPPOINTED, BAD or HAPPINESS, and all the answers and the results must be rejected in advance.. aside for any decision has been determined by God, and it is customary in a things .. so, WE SHOULD TRY until it works .. if FAILED, it is not forever ..


who fail are those who do not want to try after it failed!
~ decorative picture ~


Finish each day and be done with it. 
You have done what you could. 
Some blunders and absudities have crept in; 
FORGET THEM as soon as you can! 
Tomorrow is a NEW DAY
You SHALL BEGIN it serenely 
and with to high a SPIRIT TO BE encumbered 
with your OLD NONSENSE !


Thats all entry for today,
thanks for all readers,
PLEASE GIVE YOUR COMMENTS.

~tQ~

Monday, 30 January 2012

Jadilah yang Paling Sempurna disisi ALLAH !


Assalamualaikum semua pembaca,
Salam hormat untuk kalian...


Jokeonsalo nak kongsi siket tentang kewajiban memakai tudung..semoga dengan entri ini, boleh memberi pengajaran buat rakan² perempuan kita..insyaAllah ~


Rasulullah SAW
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


 ~ gambar hiasan ~


Rasulullah s.a.w bersabda:
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”



~patut la zaman sekarang ramai wanita suka bersanggul tinggi dan menganggap trend terkini.. yang bertudung pun tidak ketinggalan.
~dan,kalau yg bertudung pun diberi amaran apatah lagi yg langsung tidak bertudung
~so,beringat2lah sahabat2ku~


~ SEKIAN ~

10 Fakta Tentang Lelaki !


Assalamualaikum readers~~~

Entri kali nie, Jokeonsalo nak kongsi kan siket 10 fakta tentang seorang lelaki yang mungkin kita tidak tahu..Fakta ni takde kena mengena dengan sesiapa..Jokeonsalo kaji sendiri perkara ini,dan ianya ternyata benar..
Entri ni, dikhaskan untuk gadis² yang ingin mengetahui tentang sifat² lelaki..

Nak tahu apa faktanya?
~ 10 Fakta Tentang Lelaki ~
  1. Lelaki sebenarnya tidak menjaga kanak-kanak perempuan yang baikMereka lebih suka cari anak-anak gadis yang kemas dan rapi.
  2. Lelaki benci pengotor.
  3. Seorang lelaki boleh seperti anda selama satu minitdan kemudian lupa andaselepas itu.
  4. Apabila seorang lelaki mengatakan dia tidak memahami andaia hanya bermakna anda tidak memikirkan cara dia
  5. "Awak tengah buat apa tu?" Atau "Awak dah makan?" Adalah soalan pertama yang biasa seorang lelaki sebelum meminta nombor telefon hanya untuk berkenalan dengan anda.
  6. Seorang lelaki memang suka mengurat disiang hari, tetapi setiap hari sebelum mereka masuk tidur, mereka pasti akan memikirkan tentang seorang gadis yang lebih layak untuk dirinya, mungkin gadis itu ialah kamu.
  7. Bila seseorang lelaki itu, menyukai anda, dia pasti tidak akan memandang akan kekurangan anda.
  8. Lelaki boleh jadi "gila" hanya dengan senyuman seorang perempuan.
  9. Lelaki akan buat apa sahaja untuk mengambil perhatian daripada seorang gadis.
  10. Lelaki sangat tidak suka apabila anda selalu berceritakan tentang bekas kekasih anda kepadanya.

10 fakta ni mungkin sikit jer, Jokeonsalo tahu masih banyak lagi fakta² tentang seorang lelaki..Kalau ada lagi fakta yang berkenaan Jokeonsalo akan let you all know ok..

Kalau korang setuju dengan fakta nie, click like button for me ok...

Sekian untuk entri ini..tq =)

Awan Nano Juara Lagu - 26

Assalamualaikum buat semua pembaca,
Salam sejahtera Satu Malaysia !

Entri kali ni Jokeonsalo cuma nak ucapkan TAHNIAH kepada Juara Anugerah Juara Lagu ke 26 iaitu Hafiz dengan lagunya Awan Nano hasil ciptaan Buddhi dan komposernya M.Nasir..
Tahniah buat Hafiz...

~ Hafiz AF7 ~

Murah rezeki budak Hafiz nie, semoga dengan kemenangan nie,membuatkan Hafiz lebih kuat dan gagah dalam mengharumkan hiburan muzik tanah air kita..Tahniah sekali buat Hafiz dengan lagunya yang berjudul Awan Nano!


Tahniah juga buat Naib Juara Anugerah Juara Lagu ke 26 iaitu gandingan 3 Suara, Jaclyn Victor, Ning Baizura dan Shila Hamzah dengan lagunya Beribu Sesalan!

~ Tiga Suara ~

dan seterusnya Jokeonsalo mengucapkan tahniah juga kepada penyanyi dari program realiti tv One In A Million iaitu Faizal Tahir yang telah mendapat Tempat ke-3 Anugerah Juara Lagu ke 26 dengan lagunya yang berjudul Karma!

~ Faizai Tahir One In a Million ~


Tahniah diucapkan kepada mereka bertiga yang berjaya menjadi TOP 3 dalam industri muzik tanah air kita..Tidak ketinggalan, Jokeonsalo nak ucapkan tahniah sekali lagi buat Hafiz yang telah merangkul Anugerah Vokal Terbaik Juara Lagu ke 26 dengan lagu yang sama iaitu Awan Nano! Tahniah juga kepada Alyah yang telah menjuari bagi Anugerah Persembahan Terbaik Juara Lagu ke 26 dengan lagu yang berjudul Kisah Hati!

~ Alyah ~


Dengan itu, tamat sudah penantian kita semua yang gemar dengan muzik Malaysia sepanjang tahun..Tahniah diucapkan kepada semua pemenang dan yang kalah jangan berputus asa..Anda masih berpeluang meraih gelaran juara jika anda gigih meneruskan usaha.

Semoga AJL ke 27 tahun hadapan lebih meriah dan lebih mantop berbanding tahun ini...
Bersempena dengan itu, Jokeonsalo dengan berbesar hatinya..Meletakkan lagu Awan Nano nyanyian Hafiz sbg default music di blog Jokeonsalo ini..Harap para pembaca terhibur dengan lagu tersebut..

Sekian sahaja untuk entri kali ini..
Terima Kasih ~

Saturday, 28 January 2012

Tiada yang Sempurna !


Salam sejahtera all my readers =)
Entry kali Jokeonsalo just nk bekongsi tentang, JANGANLAH KITA TERLALU MENCARI KESEMPURNAAN kerana TIADA YANG SEMPURNA di dunia ini...bak kata dak2 skarang,nobody perfect and i am nobody..


Jika kamu memancing ikan,
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
Hendaklah kamu mengambil ikan itu...

- gambar hiasan -



Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula
ke dalam air begitu sahaja,
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya
ketajaman mata kail mu dan
mungkin ia akan MENDERITA
selagi ia masih hidup...

BEGITULAH JUA ,,,

Setelah kamu memberi banyak
PENGHARAPAN kepada seseorang,
Setelah ia mula MENYAYANGIMU
hendaklah kamu MENJAGANYA hatinya,
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya
begitu sahaja...
Kerana dia akan TERLUKA oleh
kenangan bersamamu dan
TIDAK akan MELUPAKAN segalanya
selagi dia mengingatimu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan,
Janganlah menganggap ia begitu teguh,
Cukuplah sekadar KEPERLUANmu,
Apabila ia retak,
Tentu sukar untuk menampalnya,
Akhirnya ia dibuang..



Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya

mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...

Begitu juga jika kamu memiliki sese0rang,
TERIMALAH seadanya.....
Janganlah kamu mengaguminya dan 

janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA...

Anggaplah dia manusia biasa..

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA 
boleh jadi hubungan kamu akan TERUS 


hingga ke akhirnya..

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi....
Yang kamu pasti baik untuk dirimu...
Mengenyangkan.Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah,
Cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak,nasi itu akan basi dan kamu 
tidak boleh memakannya.


kamu akan MENYESAL.

Begitu juga jika kamu telah 
bertemu dengan se0rang insan...
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu..
Apabila skali dia melakukan KESILAPAN 


bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya...

Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.



MENYAYANGIMU..MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah,cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar KESEMPURNAAN.



Kelak,kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia memjadi milik orang lain...

dan akhirnyaa... 

Kamu juga yang akan
MENYESAL

Tiada yang diciptakan sempurna di atas dunia ini,
maka,KUNCI kebahagiaan sebenar adalah dengan BERSYUKUR
dgn pemberian dan kurniaan dari ALLAH swt...

Sekian dari Jokeonsalo,
TQ for all readers ~



Kisah Anak dan Emak !


Salam sejahtera semua pembaca =)

Entri kali nie, Jokeonsalo nak kongsi siket sebuah kisah tauladan utk pengajaran kepada semua insan bergelar anak..semoga kita boleh ambil iktibar berdasarkan kisah tersebut..

Cerita nie direka sendiri oleh Jokeonsalo, tiada sebarang peniruan atau cetakan semula..
Tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia..


SELAMAT MEMBACA !

Tajuk : Mana Mak ?

Pada suatu hari,
Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang
Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.
Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”
Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.
Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"
Ateh menjawab, “Entah.”
Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.
Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.
Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"
Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”
Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.
Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.
Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.
Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"
Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .
Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.
Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.
Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.
Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.
Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.
Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.
Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."
Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.
Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.
Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.
Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.
Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.
Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.
Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.
Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."
Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.
Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”
Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.
Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.
Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.
Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.
Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.
Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.
Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..
Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.
Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,
"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."
"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..
Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"
Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.


Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

Semoga kita bersama-bersama menjadi lebih baik untuk ibu tercinta !

SEKIAN ~~~

Friday, 27 January 2012

Kecuaian Membawa Padah =)

Salam Sejahtera buat semua pembaca...
Entri kali nie, Jokeonsalo nak kongsi siket sebuah kisah yg boleh kata lawak tapi ada makna yang tersurat dan tersirat dalam lawak kali nie...


JOM MEMBACA !


Seorang lelaki telah menginap di sebuah hotel di KL.Tersedia sebuah komputer lengkap dengan internet di dalam bilik hotel itu.Dia pun mengambil keputusan untuk menghantar e-mail kepada isterinya.


Malangya,dia telah tersalah taip alamat e-mail isterinya dan tidak menyedari akan kesilapannya itu,dia pon terus menghantar e-mail tersebut.


Pada masa yang sama,di sebuah rumah di Kedah seorang janda baru sampai ke rumahnya selepas pulang dari majlis pengebumian suaminya.Janda tersebut mengambil keputusan untuk menyemak e-mailnya untuk melihat sekiranya terdapat mesej² daripada saudara-mara atau rakan²nya yang terdekat.Selepas membaca e-mail pertamanya itu,janda itu terus diserang sakit jantung dan meninggal di dalam biliknya.


Anak lelaki janda itu bergegas ke bilik janda itu setelah melihat ibunya kaku di atas lantai.Anak janda itu pun membaca e-mail yg terdapat di skrin komputer ibunya :


*************************************************************

To : Isteri Kesayanganku.
Date : 3/6/2007
Subject : Abang telah selamat sampai.


Abang tahu sayang pasti akan terkejut dengan kehadiran mesej e-mail ini.Mereka telah menyediakan komputer di sini pada ketika ini dan kita boleh menghantar e-mail kepada sesiapa sahaja terutama insan kesayangan kita.
Abang telah selamat sampai dan telah menginap dengan aman di sini.Dan seperti yg sayang da tahu,sebentar lagi abang akan mengambil peperiksaan kursus penting di sini.Abang lihat semuanya telah disediakan di sini untuk kedatangan mu hari esok.Semoga berjumpa dengan mu nanti sayang.Abang harap perjalanan mu ke sini nanti lebih bermakna seperti apa yang abang telah lalui ketika ini.
*************************************************************


Setelah anak janda itu habis membaca e-mail ini,barulah anaknya tahu akan punca kematian ibu nya.Maka menjadi anak yatim piatulah anak itu dalam masa satu hari di atas kecuaian orang yang langsung tidak dikenalinya... Kesimpulannya,haruslah kita berhati² dan berwaspada di atas segala perbuatan kita.Kerana 


setiap kecuaian itu mungkin membawa padah..





SEKIAN SAHAJA UNTUK ENTRI KALI INI =)

Semoga entri ini boleh dapat memberi pengajaran utk anda semua...
Sila tinggalkan komen anda ye...
Kalau suka, sila klik button like...
Kalau sudi, share lah ke facebook atau twitter...

TERIMA KASIH !

Thursday, 26 January 2012

Hadiah Menarik !

Assalamualaikum semua ...
Salam Sejahtera !
Salam Satu MALAYSIA !!!

Hari nie, Jokeonsalo dapat hadiah menarik dari rakan blogger dan juga dari geng Blogger Chat Room ( BCR ) sendiri...Hadiah nie khas utk pengguna Google Chrome sahaja oke !

Anda mesti berminat dgn entri nie terutama kpd penulis² blog yang menyertai geng BCR !

Mula², nak bagi gempak sket !
Taraaaa !!!


Anda mesti tertanya²kan, macam mana Jokeonsalo boleh chat dgn geng BCR sambil layan Facebook...
Meyh sini, Jokeonsalo ajarkan cara²nya...
Simple dan mudah jer !

Langkah Pertama, anda mesti download dulu, link kat bawah nie :


dah?

lepas anda tekan link tu, dia akan keluar mcm gambar kat bawah nie...
dan click pada Save / Continue ...
Jangan risau semua, takde ape² pun..
Just Google Chrome Extension jer..


ok, dah?

Kemudian, pop up akan muncul dan anda boleh mula install !


sudah?

Lepas tu, anda akan nampak satu button kat atas sebelah kiri dekat dgn bahagian close Google Chrome tu,
macam gambar kat bawah nie 

Ada?
Kalau ada, maknanya BERHASIL !
kalau takde, cuba anda ulang sekali lagi dari langkah yang pertama...
Untuk terus berchit-chat,anda boleh click je kat button tu,die akan keluar BCR box mcm gambar kat atas tadi...Sekarang, boleh lah anda semua berchit-chat walaupun anda tak buka blog anda!

SELAMAT MENCUBA !

~ Itu sahaja untuk entri kali ni, sekian ~

Ucapan Terima Kasih kepada:
Ahmad Farhan a.k.a Amad (BCR Nickname)
atas keizinan untuk Jokeonsalo share hadiah ni utk semua...
Nak singgah blog Amad?
Click SINI !


TERIMA KASIH !

jangan lupa tinggalkan komen yer...
kalau suka,klik like...
ThankYou againts !





Tuesday, 24 January 2012

Sakit itu PENYEMBUH !


Assalamualaikum wbt ...
   Salam Sejahtera....
      Salam Hormat...

Berdasarkan tajuk di atas tu, mungkin korang2 semua agak keliru kan? mungkin laa, atau mungkin tidak bagi korang2 yg cepat tangkap apa yg nk Jokeonsalo sampaikn utk entry kali nie...

SAKIT itu PENYEMBUH !

dah sakit, penyembuh pulak? uik, pelik aku! hehee...
sakit, sakit je laa...da taw sakit,usahalah utk menyembuhkan penyakit tu...
itu yg selalu kite dgr bile kite sakit kann...
tp, bkn itu yg Jokeonsalo nk kongsi arini...



Sakit itu adalah salah satu bentuk ujian dan dugaan kpd setiap manusia oleh Allah swt...
Allah menduga kita dgn pelbagai2 jenis penyakit...
Demam, Batuk, Selsema, dan sebagainya...

TETAPI ...

tahukah anda? penyakit itu semua adalah PENYEMBUH SEGALA DOSA bg orang2 yg beriman...
yes, itulah yg Jokeonsalo nk sampaikn utk entry kali nie...
memang betul kenyataan tersebut...
dengan sakitlah kita sedar, kita nie sebenarnya taklah kuat mana pun...
SUPERMAN pon boleh jatuh sakit...
Sebelum kewafatan Nabi Muhammad S.A.W, baginda pon jatuh sakit beberapa hari sebelum hari kewafatan kekasih Allah itu...
inikan pula kita hanya manusia biasa...

Demam itu, pembakar dosa2 silam kita...
Oleh kerana itu kita sentiasa berasa panas...dengan itu,BERTAUBAT lah...
Batuk itu, membuang semua dosa kita keluar dari mulut kita yg selalu bercakap bohong dan berbual tentang perkara tidak berfaedah...
Oleh kerana itu kita ter-uhuk2 semasa batuk...dengan itu,BERTAUBAT lah...
Selsema itu, air2 dosa yg pernah kita telan sebelumnya...
Oleh kerana itu selsema sentiasa mengalir keluar, dan selsema itu amat kotor kandungannya...
dengan itu, BERTAUBAT lah segera...
dan bermacam2 lagi jenis penyakit...
dan mungkin sesuatu penyakit itu boleh membawa maut...
dan maut dari penyaki itu, adalah penyembuh bagi kita supaya tidak terus melakukan dosa di dunia yg sementara ini...

SIHAT ITU KUAT,
KUAT BUKAN SELAMANYA,
SAKIT ITU PENYEMBUH,
SEGERALAH BERTAUBAT,
AGAR SENTIASA SIHAT,
DI SISI ALLAH SWT...

dari itu, segeralah BERTAUBAT...
selagi hayat dikandung badan, pintu taubat Allah sentiasa terbuka luas utk setiap insan...


Bersyukur kepada Tuhan kerana kita masih berpeluang merasa sakit, kerana dgn sakit itu kita sedar bahawa kita hanya insan yg lemah disisi Allah swt...
Dengan itu, sentiasalah bersyukur dgn segala nikmat yg diberi,kerana semua itu hanya pinjaman sementara utk kita oleh yang Maha Esa...
Bersyukur itu kunci kebahagiaan ...

Disamping tu, jgn pulak kita mengharap sakit tu dtg pd kita...
sentiasalah berusaha supaya kesihatan kita sentiasa terjaga...
berdoa agar kita sentiasa diberi kesihatan dan kesejahteraan yg sepenuhnya oleh Allah swt...



Sekian utk entry kali ni...
hope you all memahami apa yg telah aku sampaikan...
Jangan lupa tinggalkan komen atau pendapat anda ye =)



~~~ THANKS ~~~


Monday, 23 January 2012

Lawak Fakta Antara3Darjat !

Assalamualaikum, Salam Sejahtera buat semua pembaca!


Jokeonsalo nak menghiburkan pembaca dgn sedikit kisah Lawak Fakta Antara Tiga Darjat iaitu "Kelas Atasan", "Kelas Pertengahan" dan "Kelas Bawahan" dgn situasi yang berbeza..
Mari kita renungkan :


SITUASI 1 : Makan di luar.

Kelas Atasan = Hanya memilih restoran² ekslusif atau restoran ternama sahaja.Kadang²,restoran mahal tapi nama tak sedap pon dorang tak nak masok.
Kelas Pertengahan = Tidak memilih atau menetapkan untuk makan dimana² sahaja.Walaupun rumah mereka bersebelahan dengan restoran terkemuka.
Kelas Bawahan = Makan di luar bermaksud makan hanya di depan pintu rumah dengan semangkuk mi segera dengan tujuan meminta simpati.

~ gambar hiasan ~

SITUASI 2 : Pakaian

Kelas Atasan = Bonia, Crocodile, Polo, Adidas, Nike yang berharga RM200 ke atas itu adalah menjadi pilihan utama.Seminggu pakai, beli baru! Kadang² beli hanya utk menunjuk sehari, esok buang!
Kelas Pertengahan = Bundle menjadi pilihan utama tetapi tidak kesemuanya begitu.Ada yang nak merasa pakaian seperti orang kaya,tapi 25hari muflis sementara menunggu gaji.
Kelas Bawahan = Kain langsir terpakai, kain pelekat lusuh dan segala yang terbawah adalah yang teristimewa bg mereka.Bersyukur dgn apa yang ada.


SITUASI 3 : Kenderaan

Kelas Atasan = Memilih kenderaan yang harganya sama dgn sebijik rumah yang mereka duduki. Tapi yang peliknya, kereta mahal² pun tak nak bawak sendiri sampai mengupah pemandu peribadi yang lebih rendah darjatnya.
Kelas Pertengahan = Biarlah harga rumah itu mahal, tapi kenderaan bg mereka bkn keutamaan. Sehinggakan mereka lebih ramai pemandu upahan seperti pemandu teksi atau pemandu bas yang boleh membawa mereka bersiar².
Kelas Bawahan = Mereka tak naik bas, tapi mereka ada basikal yang langsung tidak memerlukan perkhidmatan yang boleh mengeluarkan modal yang banyak.Dengan itu,mereka lebih berjimat dari yang lain.


SITUASI 4 : Bercuti

Kelas Atasan = Bercuti diluar negara menjadi hobi, ada yang gila banyak sangat duit sampai nak bercuti ke bulan dan matahari ( bercuti ke luar bumi )
Kelas Pertengahan = Bercuti bersama keluarga hanya ditempat² terdekat sahaja. Jimat budget utk kumpul duit pergi haji.
Kelas Bawahan = Bercuti di halaman rumah menanam bunga utk dijual dipasaran menambahkan lagi pendapatan harian.


SITUASI 5 : Perbualan

Kelas Atasan = Lahir di Malaysia berbual dgn orang Malaysia dengan menggunakan bahasa ibu tiri ( English British ) dan melupakan bahasa ibunda sendiri..Tapi,bila da tak tahu sangat, diselitkan jugak bahasa ibunda sendiri..Rojak la tu !
Kelas Pertengahan = Mengutamakan bahasa ibunda, tetapi sampai melupakan terus bahasa antarabangsa. Macam mana nak belajar ke luar negara tu ?
Kelas Bawahan = Berbual bersahaja yang penting saling faham memahami.


Jokeonsalo nak buat pengumuman terbuka buat semua pembaca.Entry ini akan diadakan sambungan situasi demi situasi yang akan dipostkan 2 kali seminggu.
Jokeonsalo cuma ingin tahu, kalau ada antara pembaca yang ada idea atau pendapat tersendiri..Boleh lah kongsikan bersama di Topik Lawak Fakta Antara 3 Darjat ini..
Kalau ada sebarang idea, boleh lah anda post kat ruangan komen atau email kan sahaja idea itu kpd Jokeonsalo..
Fakta ni semua dikeluarkan atas rekaan sendir oke..mungkin ada yang betul mungkin tidak..yang penting tidak ada kene mengene dgn yang hidup mahupun yg telah meninggal dunia...
dengan itu, tamatlah episodSITUASI 1-5 Lawak Fakta Antara 3 Darjat ini...

Sekian terima kasih..
Sila tinggalkan komen anda ye..






PANTANG LARANG Baucar Buku Satu Malaysia !

Salam sejahtera buat pembaca 1Malaysia...

Entry kali Jokeonsalo nak kongsikan siket tentang Baucar Buku Satu Malaysia ( BB1M ) yang telah diberikan kepada semua pelajar institut² yang terpilih..

Ok,apa yang Jokeonsalo nak bincangkan utk entry kali ini ialah pantang larang BB1M yg selalu diambil ringan oleh para pelajar..Jokeonsalo yang juga bekerja di salah sebuah kedai buku,ingin memberitahu bahawasanya BB1M ini banyak pantang larangnya yang tersendiri..dan ini telah ditetapkan oleh pihak bank sendiri..

~ contoh Baucar Buku Satu Malaysia ~

Baiklah, kesalahan pertama ialah para pelajar menconteng baucar dgn liquid atau pen utk membuat pembetulan di ruangan "Nama Pelajar" atau "Kad Pengenalan Pelajar"...
Conteng ini adalah perkara yang paling sensitif, walau dgn siket kesan contengan, pihak bank tidak akan menerima baucar ini sekali gus akan menyebabkan kerugian bg sesebuah kedai buku itu..

Kesalahan kedua adalah, pemegang BB1M tidak mempunyai cop rasmi dari pihak universiti atau institusi yang berkenaan di belakang BB1M ini..
Jika pihak kedai buku tidak dapat menerima BB1M anda, maka seharusnya anda pergi semula ke institusi anda utk meminta cop dari piha institusi berkenaan..

~ contoh muka belakang BB1M yang mempunyai cop rasmi institusi ~

Seterusnya, kesalahan yang amat² diambil ringan oleh pemegang BB1M ialah RENYUK !
Dan kesalahan ini adalah amat serius kerana ramai pemegang BB1M mengambil mudah tentang perkara ini..Harus diingat,bahawa nilai BB1M ini adalah RM200! Anda seharusnya menjaga BB1M ini dengan sempurna..kerana tiada peluang ke2 utk anda menerima baucar sebanyak ini..Walaupun percuma, hargailah rezeki pemberian Tuhan ini..
Peringatan! BB1M masih boleh digunakan sekurang²nya terlipat dua bahagian..tetapi BB1M ini tidak dapat diterima apabila terlipat 3 bahagian atau lebih dan renyuk walaupun sedikit..jadi, BERHATI-HATI ye !

Masih ada lagi kesalahan yang diambil ringan, iaitu apabila BB1M terkena air atau basah yang pasti,pihak kedai buku dan bank tidak akan menerima BB1M yang basah dan terdapat kesan basah..
BB1M seperti ini dikira REJECTED VOUCHER !
Ya, walaupun sedikit, ia tetap akan dibatalkan penggunaannya..jadi, berhati² semasa minum air, atau apa² jua yang anda lakukan berdekatan dgn tempat basah,elakkan membawa BB1M anda..

Kesalahan yang terakhir ialah PENIPUAN BB1M !
Iaitu cetakan semula atau mempalsukan BB1M ini menggunakan mesin cetak atau sebagainya...
Wahai manusia sekalian, pihak pekerja kedai buku terpilih akan memeriksa keaslian BB1M anda sebelum mereka menerima pembayaran anda di kedai mereka.
Jadi, jgn lah anda menipu mereka, kerana ini akan menyebabkan malu sendiri dan mungkin anda akan didakwa ke muka pengadilan pihak berkuasa..

Jadi, Jokeonsalo disini sekali lagi ingin berpesan..Berhati² dan hargailah Baucar Buku Satu Malaysia yang bernilai RM200 itu...
Walaupun kesalahan diatas nampak remeh, tetapi ianya sangat serius di mata pekerja kedai buku dan pihak bank sendiri..
Jika BB1M anda tidak dapat diterima pakai, janganlah anda memarahi pihak pekerja kedai buku, kerana ini bukan salah mereka..Mereka hanya mengikut kehendak pihak bank..
Sekali lagi, BERHATI-HATI ya adik² sekalian..

Itu sahaja utk entry Jokeonsalo kali ini..
kalau ada topik seterusnya..Jokeonsalo akan kongsikan bersama anda..
TERIMA KASIH UNTUK SEMUA...

jangan lupa tinggalkan komen ye =)

Kisah satu video satu Malaysia

Salam sejahtera para pembaca ~~~

Jokeonsalo terkenang teringat kembali di zaman persekolahan dulu...
Macam² yg berlaku, ada gelak,ade yg kene marah, kene rotan, gaduh tu normal skarang nie..hehe =P
apa² pun,apa yg Jokeonsalo nk kongsikan nie, adalah sebuah pengalaman yang paling Jokeonsalo tak dpt nk lupa kan masa di zaman persekolahan yang dah tinggalkan hampir TIGA tahun yang lepas...

Video yg kat bwh nie, adalah video persembahan terbaik Jokeonsalo bersama rakan² para sahabat di sekolah dulu...
Kami telah mendapat tempat pertama dalam pertandingan persembahan terbaik...

Sebelum tu, korang saksikan dan tontonilah dulu video kt bawah nie ye :

Tajuk Persembahan :
KISAH MALAM SATU MALAYSIA


Amacam? Kelakar tak?
Jokeonsalo sendiri nak tergelak tgok video nie...

Jokeonsalo pun tak sangka yg kami boleh mendapat Juara pada pertandingan tersebut..

Bagaimanapun, ini adalah satu²nya pengalaman Jokeonsalo semasa di sekolah yang tak dapat nak dilupakan...
Anda ada pengalaman yg lebih menarik? Marilah kongsikan bersama Jokeonsalo..

Hope,anda semua enjoy...
Thats all for this entry,
Thank You Readers...

Sponsored by Nuffnang