Selamat Datang ke blog Arena of Jokeo Jeonsalo. Sila berikan komen anda. Sudi-sudilah menjadi followers blog Jokeonsalo. Jangan lupa tinggalkan jejak anda di ruangan chatbox. Layari facebook fanpage Jokeonsalo di www.facebook.com/jokeonsalo dan twitter @jokeonsalo. Semoga anda terhibur dengan blog ini. Jangan malu jangan serik untuk singgah ke blog ini lagi. Terima Kasih.

This Arena Soldiers

Tuesday 7 February 2012

LAPTOP boleh MEMBUNUH !

Assalamualaikum semua para pembaca,
Salam sejahtera Salam satu Malaysia !

Untuk entri kali ni, Jokeonsalo nak share sikit tentang bahayanya laptop anda dirumah, dipejabat, dibilik dan disebagainya.hehe.
BAHAYA?! KENAPA?! LAPTOP TU BOM KE?! LAPTOP TU HANTU KE?!
Itu antara soalan yang Jokeonsalo dapat mula-mula nak tulis pasal entri kali ini.
Jawapan untuk soalan bahaya ke laptop itu adalah YA, dan jawapan untuk soalan kenapa itu adalah seperti cerita ringkas dibawah;






~ Laptop boleh membawa maut ~

Sepasang suami isteri kehilangan anak mereka yang berusia 25 tahun dalam kebakaran di rumah 4 Jun lalu. Mangsa baru sahaja berkelulusan MBA dari University of Wisconsin-Madison dua minggu sebelum pulang ke rumah untuk sementara waktu. 

Beliau telah makan tengah hari bersama bapanya di rumah dan membuat keputusan untuk kembali bagi membersihkan bilik asrama. Ketika itu, bapanya memberitahu beliau tunggu seketika, untuk bertemu dengan ibunya. Beliau memutuskan untuk tidur sebentar sementara menunggu ibunya pulang dari kerja. 

Beberapa lama kemudian jiran-jiran mereka menghubungi 911 apabila mereka melihat asap hitam keluar dari rumah.

Malangnya, mangsa yang berusia 25 tahun meninggal dunia di rumah yang berusia tiga tahun. Pihak bomba mengambil masa beberapa hari penyiasatan untuk mengetahui punca kebakaran. Dan akhinya, telah dikenalpasti bahawa api itu adalah disebabkan oleh komputer riba yang diletakkan di atas katil. Kipas laptop berkenaan tidak mendapat udara cukup untuk menyejukkan komputer lalu menjadi semakin panas dan terbakar. Mangsa meninggal dunia kerana terhidu karbon monoksida.


Baiklah, itu jawapan Jokeonsalo untuk semua soalan-soalan yang diberikan kepada Jokeonsalo terhadap tajuk entri kali ini.
BENARKAH KISAH INI ?! BETUL KE BOLEH BERLAKU ?!
Itu pula adalah antara soalan apabila Jokeonsalo telah menceritakan kepada mereka tentang kisah yang telah berlaku ini.
Jawapan untuk soalan benarkah kisah ini tu Jokeonsalo tak pasti samada ianya satu rekaan untuk dijadikan tauladan atau benar.Bagi soalan betul ke benda begini boleh berlaku jawapannya adalah YA !

Kerana,suhu kipas didalam laptop adalah sangat tinggi dan fakta menyatakan, suhu panas tersebut boleh menghasilkan telur goreng seperti digoreng diatas kuali didapur. Korang tak percaya? Cuba la try, tapi kalau ada apa-apa yang berlaku Jokeonsalo tak tanggung ok =)

Baiklah, kisah ringgkas pada entri kali ini dapat kita jadikan pengajaran supaya kita lebih berhati-hati selepas ini.Kerana Jokeonsalo pasti, ramai korang diluar sana yang menggunakan laptop diatas katil, tilam, bantal, selimut dan sebagainya. Boleh tu boleh, tapi jangan terlalu lama kerana ia boleh menyebabkan kebakaran yang besar yang kita sendiri tak boleh nak jangka. Jadi, Jokeonsalo nak berpesan JANGAN BIARKAN laptop korang atas kati, bantal, tilam dan sebagainya yang berkaitan dengan kain. Kerana itu adalah antara sumber utama api atau kebakaran. Boleh kalau nak tinggalkan, tapi pastikan laptop korang ditutup terlebih dahulu.

Dengan kerjasama korang, sila share entri ini.Mungkin korang akan menyelamatkan nyawa seseorang.
Sekian sahaja untuk kali ini, terimakasih =)

2 comments:

  1. Thanks bro sudi follo blog aku. Kesimpulan dari citer kat atas, jgn main laptop atas katil lama lama hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome bro =)
      no hal bab follow mengfollow tu,hehe..
      btw,like button for your word "jgn main laptop atas katil lama lama" thats true !

      Delete

Sponsored by Nuffnang